Dat het uitdagend is om in deze tijden te ondernemen is een groot understatement en toch zijn er telkens weer mensen die het aandurven om een nieuwe zaak te openen. Heerlen juicht deze ondernemers van harte toe en mocht in 2021 de volgende nieuwkomers (horeca en retail) verwelkomen in het centrum:
- Avenue Seventy-Two
- Beautysalon Anouk
- Biba’s Corner
- BLOOMS
- ByZinzi
- Café de Bank
- Danistore
- Dilly’s
- Domino’s pizza
- Duuvelke
- Grand Café De Vrienden
- Hairpoint Jaca
- Hairsalon Saluu
- Intertoys
- Jewelry Venous
- Kakauw
- Mr. Döner
- Pizzeria Grillroom Sesam
- Sashimi2go
- Smaak en vermaak cooking center
- Studio Miosis
- Studio N'Joy
- Sushi Dushi
- The Salad Bakery
- Wondertoys
- WAM denim
- Zwart Goud Tattoo
Iemand vergeten? Oeps. Meld het ons direct!
Pop-up winkels
Afgelopen jaar was ook het jaar van de pop-up winkels in hartje Heerlen. Heerlen Mijn Stad heeft hier samen met ondernemers en partners zoals VOC en het Ondernemersfonds Heerlen mee geprobeerd om op vernieuwende wijze invulling te geven aan leegstand én nieuwe winkelconcepten uit te proberen.
In augustus opende Heerlen Mijn Stad de Kunstboetiek aan de Akerstraat 9, in het voormalige pand van de wereldwinkel. Daarmee kreeg deze leegstaande winkelruimte een geheel creatieve bestemming. In de Kunstboetiek werd tot aan de huidige lockdown kunst verkocht van uitsluitende lokale makers. Variërend van kleine hebbedingen tot aan grotere werken zoals sculpturen en schilderijen. Alle items waren toegankelijk qua prijsstelling en de opbrengsten vloeiden volledig terug naar de makers.
Vanaf het najaar opende in het pand ernaast, een tijdelijke Vintageshop van de Heerlense puck en bernice en Funny Farm Vintage. De dames en heer achter deze pop-upshop jagen doorlopend op vintagevondsten en tweedehandse parels en daarmee wisselde het aanbod wekelijks. Tweedehands en daarmee duurzaam shoppen is helemaal van nu. Naast het feit dat producten op deze manier een tweede leven krijgen geeft het ook een extra ‘kick’ om een zo’n vintage of tweedehandse schat te vinden.
In het voormalige Parapluiehuis in de Saroleastraat opende eind november de huidverzorgingswinkel MBx Apothecary met ambachtelijke en in Heerlen gemaakte zepen en natuurlijke cosmetica. De eigenaren van het Parapluiehuis Heerlen hebben aangegeven telkens met nieuwe (tijdelijke) concepten invulling te willen geven aan deze nostalgische winkelruimte. Ondernemers met winkelplannen mogen zich altijd melden bij het Parapluiehuis.
De opening van de Kerstboetiek aan de Akerstraat 15 was de hekkensluiter van de pop-upwinkels dit jaar, met volop inspiratie voor originele kerstcadeaus geselecteerd door lokale ondernemers én een inpakservice met uniek Heerlens kerstpapier, ontworpen door Amber Delahaye.
Lockdown
Met de harde lockdown breekt voor de (lokale) ondernemers wederom een moeilijke periode aan. Aan de inwoners van Heerlen vraagt Heerlen Mijn Stad wederom om zoveel mogelijk artikelen en maaltijden af te halen in Heerlen-Centrum en in de buurtcentra. #haalhetlokaal blijft van kracht, ook in het nieuwe jaar!
Kijk hier voor het volledige winkel- en horecabod
Foto's: Luc Lodder