Je kent ze vast wel, de fietsen die vaak in grote (wereld) steden te leen zijn, ze staan voor je klaar en je kunt er ter plekke gebruik van maken om de stad en de regio te ontdekken. Ook super handig om het laatste stukje mee naar je werk te fietsen als je met de bus of trein reist. Vanaf april krijgt Heerlen en Parkstad ook haar eigen e-bike deelsysteem!
Het blijft een bijzondere en sterke formule, het is een handige aanvulling op het openbaar vervoer, vriendelijk voor het milieu, het nodigt uit om meer te bewegen en door het steuntje in de rug van de 'e-drive' trotseer je makkelijk(er) heuvels. En de prijs om de fiets te gebruiken is ook vriendelijk.
Inmiddels is de aanbouw van de e-bike stations gestart in Parkstad en komen er straks 80 nieuwe e-bikes verdeeld over de volgende 20 stations, naar verwachting vanaf april:
- Heerlen, Centrum, Akerstraat 13
- Heerlen, Treinstation, Stationsplein 1
- Heerlen, Brightlands Smart Services Campus, Smedestraat 2
- Heerlen, Parking Nieuw Eyckholt, Nieuw Eyckholt 208
- Heerlen, Treinstation Woonboulevard, In de Cramer 58
- Heerlen, Treinstation Hoensbroek, Prins Clausstraat 114
- Heerlen, Zuyd Hogeschool, Nieuw Eyckholt 300
- Heerlen, Zuyderland, Henri Dunantstraat 5
- Beekdaelen-Schinveld, Centrum, A Ge Water 18
- Brunssum, Centrum, Emmaweg
- Simpelveld-Bochholtz, Schoolstraat
- Kerkrade, Chevremont, Kaffebergsweg 9/Toupsbergstraat (P+R) Kerkrade
- Kerkrade-Eygelshoven, Putterstraat/Dentgenbachweg
- Kerkrade, Dentgenbachweg/Vestastraat
- Kerkrade, De Locht
- Kerkrade, Ursulastraat 77
- Landgraaf, Treinstation, Stationsplein
- Voerendaal, Treinstation Voerendaal, Stationsplein
- Voerendaal, Raadhuisplein
- Beekdaelen-Nuth, Treinstation Nuth, Stationsplein
Meer over Velocity en het e-bike systeem
Reserveren en betalen kun je straks via een app. De kosten bedragen straks € 1,50 per half uur. Bij een gemiddelde snelheid van twintig kilometer per uur (inclusief oponthoud bij stoplichten e.d.) kun je in die tijd zo’n tien km afleggen. De ambitie is om het e-bike-deelsysteem op termijn uit te breiden binnen Parkstad Limburg. Ook is het de bedoeling om op te schalen naar het Heuvelland, de rest van Zuid-Limburg en andere delen van de Euregio, waardoor één e-bike deelsysteem ontstaat met aansluiting over de landsgrenzen heen.
De realisatie is in handen van Velocity Limburg. Het moederbedrijf Velocity Aken exploiteert al een e-bike deelsysteem met zo’n 100 oplaadpunten in Aken en een enkel oplaadpunt in Kerkrade en Vaals. Het gespecialiseerde bedrijf heeft al zeven jaar ervaring en bijna 10.000 geregistreerde klanten. De ontwikkeling van de stations kun je volgen via de Facebookpagina van Velocity Limburg!