PLT’s nieuwe directrice Janine blikt vooruit op theaterseizoen

PLT’s nieuwe directrice Janine blikt vooruit op theaterseizoen

Ze zit nu een half jaar op de stoel van theaterdirecteur bij PLT, maar stilzitten zit er niet bij. Janine Dijkmeijer heeft er zin in. Ze vliegt en danst door de organisatie en bouwt verder aan een theatraal imperium dat wagenwijd openstaat voor nieuwe verhalen en bezoekers. Nu een kersvers theaterseizoen voor de deur staat en die dikke PLT-gids weer in de bus is gevallen, ligt keuzestress op de loer. Gelukkig geeft Janine tips om de eerste maanden vol verwondering door te komen.

Janine woont in Heerlen en deels in Amsterdam. Hoe bevalt het hier?

“Heerlen heb ik meer dan twintig jaar geleden leren kennen, het was toen best leeg hier. Ik had een industriestadgevoel, maar dat is nu heel anders! Op dit moment zie ik vanuit mijn appartement in het Maankwartier heel veel bouwkranen staan. De stad is in volle glorie aan het bouwen, dat belooft veel goeds. Verder voel ik me heel welkom hier. Op 1 januari ben ik begonnen en de volgende maand kreeg ik een Limburgse vuurdoop tijdens carnaval. Ze kunnen hier goed feestvieren, dacht ik meteen. Ook de informele sfeer beviel. Mijn favoriet is nog steeds het Limburgs kwartiertje. Er lijkt hier meer aandacht voor elkaar te zijn en acceptatie voor een natuurlijk ritme.”

Een nieuw theaterseizoen staat voor de deur. Waar kan de Heerlenaar zich allemaal op verheugen?

“Er is oprecht voor iedereen wat. We willen mensen verrassen en verwonderen. De officiële seizoensopening op vrijdag 22 september begint meteen goed met Mozarts Zauberflöte – the next generation, een brutale bewerking van de wereldberoemde opera. Het is een nieuwe manier van musicals maken, heel speels. Ik vind het geweldig, ook echt iets voor de jeugd.”

Wat is er nog allemaal te beleven na deze spetterende opening?

“Waar ik zelf naar uitkijk is De Bananengeneratie, een toneelstuk over Oost-Aziatische Nederlanders die steeds eraan worden herinnerd dat ze anders zijn en zich soms nergens thuis voelen. Ik vind het heel belangrijk dat er verhalen worden verteld vanuit ons theater en dit is hier zo’n voorbeeld van. Theater kan je minder eenzaam laten voelen doordat je herkenbare verhalen hoort of meer binding voelt met jezelf of met mensen om je heen.”

Wat is er anders dan andere jaren?

“Dit seizoen hebben we een artist-in-residence in wie ik heel veel vertrouwen heb, de Iraanse danseres Roshanak Morrowatian. Ik ben zelf danser van origine en groot fan van haar. Op 25 oktober brengt ze met House of Strengtheen stukje Perzische cultuur naar Heerlen, in een geheel eigentijdse uitvoering. De kracht van het collectief wordt uitbundig gevierd. Er is eerder die dag een dansworkshop die je kunt volgen om op een speelse manier beter naar je eigen lichaam te luisteren met behulp van dansoefeningen.”

Heb je nog laatste tips?

“Ik vind het erg belangrijk om lokaal talent een podium te bieden en de binding met de regio te versterken. Een leuke en laagdrempelige tip is om eens een appeltaartmatinee bij te wonen, dat zijn intieme voorstellingen rond de klok van 12 en na afloop is er koffie met appeltaart. Dat allemaal voor een kleine prijs. De voorstellingen zijn echt verrassend, vaak ontdek je er lokaal talent zoals Huaye Gu. Zij is 14, komt uit Roermond en is nu al een ongelofelijk getalenteerd pianiste met grote dromen. Mijn laatste tip: bezoek ook ons theater in Kerkrade, bijvoorbeeld voor de altijd grappige Jandino, of het Toon Hermans Theater in Sittard, onder andere voor Ad Mosam Barok. De voorstellingen in het theater in Sittard vallen sinds kort ook onder onze programmering. De nieuwe PLT-gids is daarom extra dik en hopelijk halen we zo nóg meer mensen naar het theater.”

Tekst: Leonie Kohl
Foto's: Jonathan Widdershoven voor (B)RUIS Magazine