Onze stad is er een van contrasten en precies dat inspireerde Zindzi Slegers om haar passies – grafische vormgeving en ondernemerschap – in te zetten voor één van haar grote liefdes: Heerlen. Het resultaat mag er zijn en heet (B)RUIS, een gloednieuw magazine over het Heerlen dat bruist door de lokale ondernemers, maar ook over ‘ruis’ zoals leegstand, coronamaatregelen, hoge huren of juist datgene wat Heerlen anders maakt.
De aanleiding van dit magazine is eigenlijk een hartenkreet. We willen allemaal een bruisende binnenstad, maar die komt er niet vanzelf. Iedereen, van ondernemer tot vastgoedeigenaar en Heerlenaar, kan een steentje bijdragen. Het magazine vormt een inspiratie hiervoor. Het neemt je mee naar ongepolijste ondernemersverhalen die je een heel andere kijk op de stad geven.
Al bladerend door (B)RUIS maak je kennis met ‘kleine’ ondernemers in de binnenstad van Heerlen en geniet je tegelijk van prachtige fotografie en kunstzinnige vormgeving. Zindzi werkte met een team van – uiteraard lokale – creatievelingen voor de totstandkoming van dit magazine. Zindzi verzorgde de coördinatie, de interviews en de opmaak, Jonathan Widdershoven de fotografie en Judith Bouwels deed de tekst en eindredactie. Het Ondernemersfonds Heerlen maakt het magazine mede mogelijk. Deze eerste editie is #0, het vormde het afstudeerproject van Zindzi. Hoewel een afstudeerproject vrij eindig klinkt, is dit juist het begin van iets nieuws.
Zindzi: “Ik wilde niet alleen the usual suspects een stem geven, maar ook de ondernemers waar je niet veel van hoort maar die wel keihard werken aan een bruisende binnenstad. In het eerste magazine lees je zeven verhalen. Ik had er liever nóg meer in gewild, maar het is al een vrij dik magazine.” In #0 lees je onder anderen over Tessa Hassing die in coronatijd haar eigen café opende op de Bongerd, over Jo & Annie van Frietzaak Huppertz die al een halve eeuw in Heerlen ondernemen en over Ruud Kikstra en de ‘levensduur’ van Satisfaction Records.
Coronamaatregelen, online koopgedrag en torenhoge huurprijzen zijn, naast ondernemersdromen, ook onderwerpen die de revue passeren. Het magazine is allesbehalve een klaagzang: het laat zien dat ondanks deze hobbels op de weg er heel veel energie in de binnenstad zit. Ondernemers gebruiken hun creativiteit om te blijven voortbestaan. In dit nieuwe magazine zit een flinke dosis van deze positieve energie!
Haal (B)RUIS in huis
(B)RUIS magazine is te koop voor €7,95 bij een aantal verkooppunten: F.L.Y. Conceptstore, Satisfaction Records, Eigenwijs, Boekhandel van der Velden van Dam, Pat’s Tostibar, Café Tess, Brasserie Mijn Streek en The Salad Bakery. Het magazine is mogelijk gemaakt vanuit een cofinanciering van Ondernemersfonds Heerlen. Wat nog leuker is: in het magazine zit een routekaart waarmee je erg leuke kortingen krijgt bij lokale ondernemers: win-win-win!
Tekst: Leonie Kohl
Foto: Luc Lodder