De theaterversie van de mysterieuze podcast-reeks.
Stel:
iemand vertelt je in vertrouwen dat hij iets heeft uitgevonden wat de
wereld zal veranderen. Het kan niet, wat hij beweert - maar het apparaat
werkt. Hij laat je zelfs een filmpje zien van zijn apparaat. Wat zou je
doen? Het overkwam schrijver, muzikant en journalist Frans Pollux. Hij
besloot er een podcast over te maken en het waargebeurde verhaal in
Heerlen te vertellen.
Pollux heeft patent op fascinerende verhalen. Zijn vorige podcast-series De laatste dans (NTR) en Bloody Sunday in Roermond
(VPRO) werden dik een miljoen keer beluisterd. Nu is hij dus een man op
het spoor gekomen die in zijn garage een apparaat heeft staan waar de
mensheid eeuwenlang tevergeefs naar zocht. Maar de uitvinder is bang dat
zijn idee gestolen wordt. Hij houdt het angstvallig geheim en weigert
nog met Frans te praten.
De kern van het leven ontrafeld
In zijn podcast probeert Frans de werking van het apparaat te
achterhalen. Hij liet op basis van zijn onderzoek zelfs een prototype
bouwen, dat hij in de voorstelling zal onthullen. Het apparaat tart wat
we denken te weten over tijd en eeuwigheid, over leven en dood. Die
thema’s staan centraal in deze meeslepende solo-theatervertelling,
waarin Frans – natuurlijk - ook een aantal van zijn mooiste liedjes in
het Limburgs dialect zingt: van Hald mich ens vas (Top 2000) tot de liedjes die hij schreef voor Ellen ten Damme, het Metropole Orkest en Herbert Grönemeyer.
Het publiek kiest mee
De podcast verschijnt parallel aan de theatertour. Met het publiek
maakt Frans keuzes die het verloop van de tweede helft van de
podcastreeks bepalen.

Frans Pollux