Vanaf 18 april '23 bewonder je de fotografie van internationaal gewaardeerd fotografe Bertien van Manen - die haar roots in Heerlen heeft - bij SCHUNCK.
Internationaal gewaardeerd fotografe Bertien van Manen (1942,
Den Haag) wordt gezien als een van de vernieuwers van de
documentairefotografie. Ze begon haar carrière als modefotograaf na haar
studie Franse taal en literatuur. Geïnspireerd door ‘The Americans’ van
Robert Frank raakte ze op het spoor van de meer geëngageerde fotografie
en reisde ze de wereld over. Ze verbleef voor grote projecten in China,
de voormalige Sovjet-Unie en de Appalachen in Amerika. Haar werk is
wereldwijd tentoongesteld in musea zoals het Museum of Modern Art in New
York, Maison Européenne de la Photographie in Parijs, Stedelijk Museum
Amsterdam, FOAM Amsterdam, FoMu Antwerpen en Fotomuseum Winterthur.
Aanvankelijk maakte Van Manen reportages in opdracht, maar al snel
ontwikkelde ze zich tot autonoom fotograaf. Ze fotografeert met name
mensen in hun persoonlijke leefomgeving, op plekken die maatschappelijk
in transitie zijn. Haar foto’s zijn niet vooraf bedacht of geënsceneerd,
maar terloops, poëtisch, intiem en eerlijk. Kenmerkend voor haar werk
is dat ze er telkens in slaagt heel dicht bij de geportretteerden te
komen.
De tentoonstelling toont een selectie foto’s die Van Manen maakte in
het mijnwerkersstadje New Sharlston in Groot-Brittannië, portretten van
vrouwelijke mijnwerkers in de Verenigde Staten en de serie Moonshine,
waarin een mijnwerkersfamilie in Cumberland, Kentucky centraal staat. In
de jaren 90 fotografeerde ze ook mijnwerkers in Siberië. Het is geen
toeval dat ze zich in haar werk op deze gemeenschappen richtte. Ze
groeide op in Heerlen, het voormalige centrum van de Oostelijke
Mijnstreek, waar haar vader werkte als ingenieur voor de Staatsmijnen.