Werckmeister Harmóniák

Werckmeister Harmóniák

Terug naar UITagenda

De bewoners van een Hongaars provinciestadje vergapen zich aan de belangrijkste attracties van het circus, zoals het opgezette skelet van een walvis en een geheimzinnige ‘Prins’ die als een ware volksleider de bevolking in zijn greep probeert te krijgen. Sommige inwoners raken hun greep op de gebeurtenissen kwijt, anderen proberen een slaatje te slaan uit de ontstane wanorde. Als blijkt dat hij niet zal verschijnen, slaat de toch al geladen stemming om in een opstand.

Met Werckmeister Harmóniák voltooide Béla Tarr de trilogie waartoe ook Damnation en Sátántangó behoren. Alle drie de films zijn op te vatten als een commentaar op de kwetsbaarheid van de menselijke beschaving. Onverwachte, bedreigende ontwikkelingen blijken het dierlijke in de mens omhoog te brengen en doen de onderlinge solidariteit in een besloten gemeenschap snel teniet. Béla Tarr laat zien hoe dun de vernislaag is van onze beschaving.

Onder toeziend oog van Béla Tarr vertonen we de gloednieuwe restauratie.

Bijzonderheden
Ter gelegenheid van de restauraties van Damnation (1988), Sátántangó (1994) en Werckmeister Harmóniák (2000) vertonen we in een retrospectief de drie films van de Hongaarse regisseur Béla Tarr.

Op zestienjarige leeftijd begon Béla Tarr al met het maken van films, veelal naturalistische en geëngageerde sociale drama's en documentaires. Na zijn opleiding aan de filmacademie in Boedapest ontwikkelde hij een eigenzinnige en invloedrijke stijl. Sinds Damnation kenmerken Tarrs films zich door lange ‘takes’ en weinig montage, doorgaans opgenomen in adembenemend zwart-wit. Zijn personages leven armoedige levens in doffe uitzichtloosheid op het desolate Hongaarse platteland. Tarr toont ons het bestaan ontdaan van alle franje en nodigt zijn kijkers uit tot mededogen.