NDT1

NDT1

Celebrating an evening with Jiří Kylián!

Terug naar UITagenda

Ter gelegenheid van Jiří Kyliáns 75e verjaardag viert NDT1 in Theater Heerlen deze bevlogen maker met drie invloedrijke creaties, die zijn artistieke visie spiegelen door de tijd heen: Tar and Feathers (2006), Gods and Dogs (2008) en Bella Figura (1995) werden alle drie gecreëerd voor Nederlands Dans Theater en staan garant voor Kyliáns buitengewone vakmanschap, zijn bijdrage aan dans en de ontwikkeling van NDT.

Tar and Feathers (2006) was geïnspireerd op het middeleeuwse strafritueel waarbij iemand overgoten werd door zwarte teer en bedekt met veren. Voor Kylián is het zwarte, kleverige teer en - als tegenpool - de delicate, lichte en verheven veren metafoor voor de 'ondraaglijke lichtheid' én het 'ondraaglijke gewicht' van ons menselijk bestaan. Aan een vleugel die op metershoge poten staat improviseert pianist Tomoko Mukaiyama rond Mozarts Pianoconcert Nr. 9. Door het werk heen horen we Kylián What is the word van Samuel Beckett uitspreken; het laatste gedicht dat de Ierse auteur op zijn sterfbed schreef over het onvermogen woorden te vinden om jezelf uit te drukken.

Gods and Dogs
(2008) werd oorspronkelijk gecreëerd voor NDT 2 en is de 75ste choreografie die Jiří Kylián maakte. Dit mysterieuze werk visualiseert de dunne lijn tussen wat normaal en krankzinnig is. Of zoals Kylián het formuleert: “Geen positieve ontwikkelingen kunnen ooit worden bereikt zonder de hulp van een gezonde portie waanzin.” Gods and Dogs wordt een onvoltooid werk genoemd, verwijzend naar Kyliáns fascinatie voor de schoonheid van wat in het leven onvoltooid is gelaten. Het werk won in 2008 de Zwaan voor Meest Indrukwekkende Dansproductie.

Bella Figura (1995) is een parabel over de relativiteit van sensualiteit, schoonheid en esthetiek. In het Italiaans staat Bella Figura voor ‘mooi figuur’ én voor de veerkracht van mensen in een moeilijke situatie, of ‘jezelf groothouden’. Over dit werk zegt Kylián: “Ik heb me lange tijd afgevraagd: Wat is een performance, en wie zijn de performers? Wanneer begint of eindigt de voorstelling? (...) Waar ligt de grens tussen kunst en gekunsteldheid, tussen de waarheid en een leugen? Ik ben geïnteresseerd in deze wereld ‘er tussenin’… de wereld waarin allerlei werkelijkheden op een onvoorspelbare en surreële manier samensmelten.”