Filmcursus 04: De Eurowestern

In november start Filmhuis De Spiegel in het Royal Theater met een nieuwe filmcursus. Deze filmcursus wordt gepresenteerd door Jan Salden, docent filmtheorie, cursusgever, filmkenner en vooral bevlogen spreker over film en dan in het bijzonder de western. De filmcursus ‘De terugkeer van de western’ heeft tot doel de western in een historische context te plaatsen en de importantie van de western voor het medium film aan te tonen. De cursus bestaat uit vier theorielessen waarin verschillende aspecten van de western behandeld worden, en vier filmvertoningen waarbij we samen naar een western kijken.

FILMCURSUS 04: DE EUROWESTERN

De jaren ''60 was een gouden tijd voor de Europese film. Mensen als Fellini, Antonoini, Bergman en Truffaut bepaalden het filmaanbod maar Europa ging zich ook bemoeien met de genrefilm, bij uitstek het metier waar Hollywood goed in was. Horror uit Groot-Brittannië, crime vanuit West-Duitsland met de Edgar Wallace-thrillers en de suikerzoete kostuumdrama's rond de zuchtende Angelique uit Frankrijk. Maar Hollywood was niet blij toen Europa zich wierp op het meest Amerikaanse genre van ze allemaal, de western. De Europese western wordt nu door veel mensen gezien als een zeer kunstzinnig en revolutionair genre en het is waar dat de Europa-western een aantal onvergetelijke en belangrijke westerns heeft opgeleverd. De naam van Sergio Leone springt hierbij uit en zijn films zoals For a Few Dollars More, The Good, the Bad and the Ugly, Once upon a Time in the West en de onderschatte A Fistful of Dynamite zijn met recht klassiekers te noemen, en dat geldt ook voor een western zoals The Great Silence of Face to Face. Maar is de Europa-western wel zo vernieuwend als menigeen ons wenst te doen geloven?